„Jeśli nie panujesz nad swoim językiem,
to nie zapanujesz nad tym
co powiedzą inni.”
Kursy językowe, które poprzedził audyt językowy dla firm – to kluczowe zadanie przed podjęciem nauki języka w każdej organizacji. Wiele firm stosuje szablonowy model, decydując się na szkoły językowe, które uczą po staremu, z książki, gdzie nie dba się o doskonalenie mówienia, a wtłaczane jest mnóstwo bezużytecznej teorii i gramatyki. Szkoły te nie czują potrzeby zbadania konkretnych potrzeb przedsiębiorstwa w zakresie nauki angielskiego i zazwyczaj nie zależy im na tym. A to sprawia, że progres umiejętności jest niższy, wyklucza wytworzenie motywacji wewnętrznej wśród uczniów, a kurs językowy sprowadzi się do nudnego wypełniania ćwiczeń.
Jeśli chcesz się bezpłatnie skonsultować to koniecznie zerknij na stronę skontaktuj się ze mną
Wyjaśnię Co jak to przebiega i jakie korzyści z tego osiągnie Twoja firma.
Co to jest audyt językowy dla firm?
Audyt językowy dla firm to szczegółowa analiza kompetencji językowych pracowników oraz potrzeb firmy w zakresie komunikacji językowej. Celem audytu jest:
- precyzyjne, które osoby w firmie wymagają szkolenia,
- jakie umiejętności są potrzebne do swobodnej komunikacji
- oraz jak zoptymalizować proces nauki języka, aby w możliwie krótkim czasie osiągnąć cele językowe
Dlaczego audyt językowy dla firmy jest tak ważny?
Większość firm decyduje się na kursy językowe, oferując je jako benefit pracowniczy. Jednak bez wcześniejszego przeprowadzenia audytu takie podejście często okazuje się mało wydajne, nudne i niestety skazane na niepowodzenie. Pracownicy uczą się ogólnej wiedzy, gramatyki, zbędnych słówek, które nie zawsze są przydatne w ich codziennej pracy. Marnują w ten sposób nie tylko pieniądze firmy, ale także swój czas, który coraz częściej wydaje się być najcenniejszym czynnikiem.
Audyt pozwala na:
- Precyzyjne określenie potrzeb językowych firmy oraz celów nauki.
- Optymalizację kosztów – dzięki audytowi wiadomo, kto powinien skorzystać z intensywnych kursów, a komu wystarczy podstawowy poziom (lub nawet rezygnacja ze szkoleń)
- Lepsze wykorzystanie czasu nauki – pracownicy skupiają się na nauce języka, który jest im rzeczywiście potrzebny w pracy, np. komunikacja z zagranicznymi klientami w sprzedaży produktów z konkretnej branży.
- Świadome planowanie rekrutacji – audyt może wykazać, że firma powinna zatrudnić pracowników o konkretnym zestawie kompetencji (a obecni pracownicy mogą nie być w stanie temu sprostać)
Jakie korzyści przynosi audyt językowy dla firm?
Przeprowadzenie audytu językowego niesie ze sobą wiele korzyści zarówno dla pracowników, jak i dla samej firmy. To inwestycja, która szybko się zwraca. Dzięki niemu przedsiębiorstwo może świadomie zarządzać kompetencjami językowymi swoich pracowników, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe, sprawniejszą komunikację oraz poprawę wizerunku na rynku, a nawet zmniejszone koszty.
- Zwiększenie efektywności komunikacji – lepsze dopasowanie kursów do ich potrzeb przekłada się na sprawniejszą komunikację w firmie. Szczególnie w kontaktach z zagranicznymi kontrahentami. Budowanie mocnych stron pracownika
- Lepsze dopasowanie kursów do stanowisk – nie ma jednego, skutecznego rozwiązania dla wszystkich. Zależnie od stanowiska, charakteru pracy oraz stopnia zaangażowania w kontakty międzynarodowe, kursy mogą być zróżnicowane:
- Zajęcia indywidualne – przeznaczone dla osób, które muszą intensywnie rozwijać umiejętności językowe, np. sprzedawcy czy menedżerowie odpowiedzialni za kontakty z zagranicznymi klientami.
- Kursy grupowe – dla pracowników, dla których znajomość języka obcego jest jedynie dodatkowym narzędziem pracy, a nie kluczową umiejętnością.
- Kursy Flex – np. dla stanowisk, które w perspektywie czasu będą strategicznie coraz ważniejsze. Łączą zajęcia indywidualne z grupowymi.
- Nauczanie hybrydowe – gdzie można elastycznie zgrać nauczanie stacjonarne, ( jeśli pracownik jest firmie) z nauczaniem zdalnym ( jeśli przebywa na wyjeździe służbowym.
- Motywacja pracowników – świadomość swoich mocnych i słabych stron oraz jasno wyznaczone cele językowe motywują do dalszego rozwoju.
- Optymalizacja budżetu na kursy językowe – audyt pomaga uniknąć sytuacji, w której firma wydaje pieniądze na kursy dla pracowników, którzy nie potrzebują intensywnej nauki lub nie są zmotywowani do nauki. Możesz płacić mniej i zyskiwać więcej.
- Zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności – gdyż za odpowiednim audytem idzie w parze lepsza praca nad komunikacją. A dzięki temu: mniej niedomówień, szybsze dojście do sedna, mniej problemów i oszczędność czasu. Tak dla Twoich pracowników jak i klientów.
Możesz obniżyć koszty pośrednie i bezpośrednie – o ile..
dobrze zbadasz grunt już na samym początku!
Jak przeprowadzić audyt językowy w firmie?
Przeprowadzenie audytu językowego nie jest skomplikowane, ale wymaga współpracy pomiędzy firmą a szkołą językową. Najważniejsze kroki to:
- Zaufanie sprawdzonemu dostawcy usług językowych – niestety nie każda szkoła realizuje jakościowe kursy b2b. Warto wiedzieć czego się chce, mieć jasno określone cele i nie bać się weryfikować potencjalnych partnerów.
- Zbieranie danych – potrzebna jest ankieta wstępna oraz analiza potrzeb firmy i jej stanowisk. Każda szkoła zajmująca się szkoleniami b2b z języków obcych będzie miała swój sposób na taki wstępny audyt.
- Przeprowadzenie audytu – postaraj się zrealizować wymagania szkoły, która musi wiedzieć o Twojej firmie więcej przed zaproponowaniem usługi.
- Opracowanie raportu – na podstawie zebranych danych stworzona zostanie propozycja działań.
- Wdrożenie zaleceń – na tej podstawie będzie można rozpocząć współpracę, przesunąć ją – lub uznać, że nie jest potrzebna.
Dowiedz się więcej o tym jak realizujemy audyty w mojej SZKOLE JĘZYKOWEJ HELLO. To solidna praca u podstaw, która jest niezbędna – a niestety tak często jej brakuje. Dużo więcej informacji znajdziesz tutaj